Onderzoeksvoorstel

Situatieschets

De Google Glass, een product die nog niet eens officieel uitgegeven is en al een grote discussie heeft laten opwaaien. Met de komst van de Google Glass is het mogelijk om je mobiel als het ware op je hoofd te dragen. De acceptatie van de mens zal ook erg aangepast moeten worden. Het ziet er toch raar uit zo’n ding op je hoofd? En dan nog niet te beginnen over de privacy schending die mogelijk wordt door het altijd kunnen opnemen wat je ziet.

Kenmerken

– Visueel en werkelijkheid tegelijkertijd zichtbaar.

– Je hebt het altijd bij je.

– Alleen jij zelf ziet wat je doet op je scherm.

Historie

Een paar jaar terug heeft Google aangekondigd bezig te zijn met Project Glass. Sindsdien is het product nog niet in massa productie opgenomen maar hebben verschillende testpersonen het al uitgeprobeerd. Er worden steeds meer specificaties bekend en de discussie om het product wordt alleen maar groter.

Hypothese

Door de komst van de Google Glass zal het besef van het dragen van technologie verdwijnen. Mensen zullen niet door hebben dat ze elektronische extensies dragen doordat deze een zijn geworden met de mens en het zal normaal worden. Langzamerhand veranderen we half mens half technologie en zien we het verschil niet meer tussen de realiteit die we zelf creëren en zoals het echt is.

Relevantie CMD-vakgebied

Het is relevant omdat de Google Glass de toekomst is van de interactieve media. In de toekomst kan je de Glass ook interactief betrekken bij toepassingen en andere producten daarom is het belangrijk om je er nu al in te verdiepen.

Laws of Media

Extends

Extensie van het oog, Extensie van het brein

Reverses

Geen privacy, Telkens het idee van opgenomen worden hebben, Je wordt een ‘gadget’

Retrieves

Tijdwinning, Je kan dingen tegelijk doen dus win je tijd.

Obsolesces

Privacy, Mobiele telefoons,

Bronnen

Lanier, Jaron. You are not a Gadget. London: Allen Lane, 2010.

Dotson, Kyt. “Google Glass: The Cultural Impact of Digital Eyes” SiliconANGLE. N.p., 7 Mar. 2013. Web. 24 Sept. 2013. <http://siliconangle.com/blog/2013/03/07/google-glass-the-cultural-impact-of-digital-eyes/&gt;.

Torgovnick , Kate. “Our thoughts on using Google Glass so far, plus videos.” TED Blog. N.p., 17 May 2013. Web. 24 Sept. 2013. <http://blog.ted.com/2013/05/17/our-thoughts-on-using-google-glass-so-far-plus-videos-that-show-what-it-can-do/&gt;.

Opzet

Als eerste zal ik bronnen zoeken die relevant zijn voor mijn onderzoek. Daarna zal ik deze bronnen goed lezen en nuttige informatie noteren. Als ik daarna nog vragen onbeantwoord heb zal ik bronnen er bij zoeken. Dan zal ik alle informatie bij elkaar voegen tot een goed lopend document.

Presentatie

Aan het einde van dit blok zal ik een professioneel document inleveren van maximaal 1200 woorden.

One thought on “Onderzoeksvoorstel

  1. Goede media-ontwikkeling, maar je hypothese moet je nog strakker formuleren. Die lijkt overigens vaak op ‘reverses’ van de media laws van McLuhan. Ik denk dat jij het dus gaat zoeken in het idee dat mensen versmelten met hun technologie en zelf gadgets worden. Kortom: hypothese nog even kort en bondig beschrijven.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s